وبلاگ سَـــبیل

سَـــبیل؛ راهی است برای به اشتراک گذاشتن دغدغه ها و پرسشهای فکری، مذهبی، سیاسی، فلسفی و فرهنگی بنده.


مختصری درباب راه‌های مقابله با جنگ نرم

محمد دهداری، شنبه، ۲ بهمن ۱۳۸۹، ۰۱:۰۲ ق.ظ، ۳۹ نظر

رسانه ها و جنگ نرم

قبل نوشت:
خیلی وقت پیش متن زیر به عنوان مصاحبه ای از بنده، کنار مصاحبه هایی دیگر از دیگران در یکی از نشریات چاپ شد. به بهانه سؤالی که دوست گرامی جناب آقای پیمان پرسیده بودند و همچنین برای خالی نبودن عریضه، آن هم بعد از این همه بروز نکردن وبلاگم و نه به عنوان یادداشتی دقیق در خصوص عنوان فوق الذکر آنرا وبلاگی کرده ام. به زودی یا همین مطلب را اصلاح خواهم کرد و یا بر اساس آن یادداشتی دقیق تر خواهم نگاشت.
نوشتار:
یکی از دانشجویان علوم سیاسی نیز با بررسی راه های مقابله با تهدید نرم در دانشگاه ها، اذعان داشت: برای از پای درآوردن قدرت های بیگانه و ناامید ساختن آن ها از تحقق اهداف جنگ نرم در ایران لازم است که به سه حوزه ی اجتماع، دانشگاه و جامعه مجازی، توجه ویژه ای داشته باشیم.
محمد مهدوی با اشاره به شرایط حاکم بر جامعه برای رویارویی با جنگ نرم، می گوید: باید تا جایی که امکان دارد در سطح جامعه نسبت به تهدیدات نرم ایمن سازی صورت گیرد. این ایمن سازی از طریق راه های مختلفی می تواند انجام گیرد. از جمله آموزش در سنین پایین، مطبوعات، صدا و سیما و یا رسانه ها. در این زمینه به طور خاص باید روی سنین پایین کار کرد. در آموزش و پرورش کارهای انجام شده در زمینه های این چنینی زیاد نیست. تهاجم فرهنگی که قبل از همه گروه های سنی کودکان و نوجوانان را تهدید می کند بی رابطه با مقوله تهدید نرم نیست و چه بسا مقدمه ای لازم برای آن باشد. متاسفانه کار خاصی برای ایمن سازی این گروه های سنی نسبت به اینگونه مقولات صورت نگرفته است.
او یکی از مهمترین راه های ترویج فعالیت فرهنگی و آگاهی بخشی به شکل سازماندهی شده را استفاده از مساجد عنوان می کند و می گوید: متاسفانه ما در کشورمان از تمامی پتانسیل بالقوه و بسیار بالای مساجد به عنوان یک رسانه قدرتمند برای تولید فرهنگ، آگاه سازی جامعه و ایمن سازی عموم مردم نسبت به تهدیدات مختلف استفاده نکرده ایم.
مهدوی همچنین به محتوای علمی ضعیف دانشگاه ها اشاره می کند و می افزاید: متاسفانه در حوزه علوم انسانی دانشگاهی، ما به شدت مقلدیم. آن هم مقلد غرب، غربی که حتی ورای اختلافات اعتقادی که با آن داریم هیچ نقطه اشتراک فرهنگی و تاریخی هم با ما ندارد. در قریب به اتفاق رشته های علوم انسانی، دانشگاه های ما چیزی ازخود برای گفتن ندارند. بزرگترین اساتید ما در این رشته ها فقط مترجم های زبده ای هستند. عمق فاجعه آنجاست که دقت نماییم درباره علومی صحبت می کنیم که با انسان، جهان، خدا و مقولاتی اینچنینی سر و کار دارند و معرفت شناسی ها و جهان بینی های متفاوت روش شناسی ها و نتیجتا گزاره های علمی کاملا متفاوت و بعضا متضادی را به دست خواهند داد. ما دانشجوی مسلمان را سر کلاس رشته هایی می فرستیم که علمی بر مبنای تجربه گرایی، مادی گرایی و انسان مداری صرف تدریس می شود مسلما این دانشجو یا در اعتقادات اسلامی خود شک خواهد کرد و یا در بهترین حالت علمی را فرا خواهد گرفت که اعتقادی به آن ندارد و یا میان این دو حالت مذبذب خواهد ماند. چنین دانشجوهایی مسلما از تولید علم بومی عاجزند و چنین دانشگاهی در مقابل تهدیدات نرم و تحریکات بیگانه بسیار متزلزل و سست خواهد بود چرا که ماده فکری اهالی آن را بیگانگان از پیش فرستاده اند. دراین زمینه توجه و تامل در اعترافات سعید حجاریان تئوریسین جنگ نرم اصلاح طلب ها بسیار عبرت آموز و هشدار دهنده است.
مسلما اگر قرار است در حوزه دانشگاه ها مقابله ای با موج تهدید نرم غرب صورت گیرد اولین قدم را باید با تغییر این محتوا برداشت. مشکلی که سال هاست جامعه دانشگاهی ما با آن درگیر است و هنوز مرد راهی پیدا نشده که حلش کند. آقای دکتر زاهدی در ابتدای کار دولت نهم شعار علوم انسانی اسلامی را دادند ولی با فشاری که اصلاح طلب ها وارد ساختند این شعار به فراموشی سپرده شد. مسلما بهره گیری از پتانسیل موسسه هایی چون موسسه امام خمینی(ره) در قم که در زمینه علوم انسانی اسلامی سالها تجربه کسب نموده اند راه گشا خواهد بود.
او همچنین به عدم آگاهی اساتید در مقابله با تهدیدات نرم اشاره می کند و می گوید: توجه به اساتید دانشگاه ها علی الخصوص در حوزه علوم انسانی بسیار ضروری است متاسفانه برخی از اساتید با افتادن در دام فعالیت های سیاسی حزب مدارانه در پازل دشمن قرار می گیرند و به جای اینکه سنگ اعتقادات دینی و منافع ملی خود و کشور خود را به سینه بزنند به تریبون احزابی تبدیل می شوند که رابطه شان با بیگانگان آشکار شده است.
این دانشجو در ادامه اظهارات خود می گوید: متاسفانه با سرمایه کلانی که غرب در جهت تغییر افکار و سلایق قشر نخبه ما صرف کرد باید اعتراف کرد که بسیاری از اساتید ما نسبت به مقولاتی مانند تهدید نرم بی تفاوت اند یا خود به ابزاری برای اعمال تهدید بدل شده اند. بسیار معدودند اساتیدی که اهمیت و خطر این مسئله را درک کرده و آگاه سازی قشر دانشگاهی را وظیفه خود بداند. بیشتر دانشگاه ها از چنین اساتیدی بی بهره اند. باید تمهیداتی اندیشیده شود که چنین اساتیدی بتوانند در تمام کشور جریان سازی کنند. از طرف دیگر باید موانع استاد شدن دانشجوهای متعهد به حداقل برسد. در دوران 8 ساله دولت آقای خاتمی بسیاری از دانشجوهای سیاسی و هم جهت با دولت به طور غیر قانونی بورسیه شدند و بسیاری از اینها در حال حاضر هیات علمی هستند. علاوه بر این چه در دانشگاه آزاد، چه دولتی، اساتیدی که با هم آشنایی دارند به سختی افرادی با تفکرات متفاوت با خودشان را به درون گروه می پذیرند و حتی حق التدریس شدن هم برای دانشجوهای متعهد با مشکلات فراوانی روبروست. این مسائل و مشکلات حتما باید در اسرع وقت حل شود. متاسفانه در این زمینه ها در چهار سال گذشته هیچ کاری نشد و اگر هم شد دامنه اش به پایتخت و شهرهای محوری که همیشه مورد توجه اند محدود ماند. در حالی که رشته های علوم انسانی در این سالها در همه کشور گسترده شد و همان اساتید سابق همچنان این رشته ها را تغذیه می کردند و کسی را به درون خود راه نمی دادند مگر این که با تفکراتشان همخوانی داشته باشد.
مهدوی همچنین به نقش کلیدی دانشجویان در جهت مقابله با براندازی نرم اشاره می کند و می گوید: به دلیل آن که دانشجو روحیه حقیقت جویی و عدالت طلبی دارد و تن به ذلت و سرسپردگی نمی دهد، در صورتی که مبانی اعتقادیش تصحیح و تقویت شود و اطلاعات و آگاهی هایش در زمینه سیاست داخلی و خارجی افزایش یابد به افسری دلسوز، متعهد و کوشا در جهت دفاع از کشور در مقابل هر گونه تهدیدی بدل خواهد گشت. این تقویت مبانی و بالا بردن آگاهی از طرق مختلف من جمله اساتید، ارگان های فرهنگی زیر مجموعه دانشگاه، تشکل های سیاسی سالم و به طور ویژه از طریق بسیج دانشجویی می تواند صورت گیرد. بسیج دانشجویی ظرف بسیار مناسبی برای دادن آگاهی و تقویت مبانی دانشجوهاست و باید در این زمینه تشکیلات سازمانی خود را بیش از پیش تخصص مند کند. در حال حاضر آنچه بسیج در دانشگاه عرضه می کند هر چند خوب است ولی به هیچ وجه کافی نیست. البته از زمان روی کار آمدن سردار سراج کارهای خوبی در این زمینه شده که انشاء ا... به ثمر خواهد نشست ولی آنچه از دورخیز سازمان بسیج دانشجویی در همین دوره جدید برمی آید هم باز کفاف هجمه سنگین غرب به تفکرات و اعتقادات دانشجویان ما را نمی کند. باید به دوره هایی مانند طرح ولایت کماً و کیفاً بیش از پیش اهمیت داده شود.
این دانشجو همچنین به نقش رسانه های مجازی در این باره اشاره می کند و می گوید: اگر چه تا کنون با انجام فیلترینگ تا حدی از دسترسی کاربران به محتوای مضر اینترنتی جلوگیری شده است ولی افزایش حجم اطلاعات و همچنین مطرح شدن وب 2 در فضای مجازی حفظ سلامت سایبرنتیک کاربران اینترنتی را تقریبا به امری غیر ممکن مبدل ساخته است. وب 2 با سرویس های مختلف و رنگارنگ وبلاگ نویسی، ابرسایت های پرمخاطبی مانند فیس بوک، فرندفید، تویتر و نسخه های داخلی آنها امکان تولید، انتشار و به اشتراک گذاری گسترده اطلاعات با هر مضمونی را فراهم نموده است و این هویت تولیدکنندگان داده هاست که مفید و مضر بودن این ابزار را معین می کند. متاسفانه در این زمینه هم غرب با سرمایه گذاری کلانی محتوای دنیای مجازی را به نفع خود جهت دهی کرده و در این میان اگر کسی اطلاعات مفیدی نیز منتشر کند در میان حجم بسیار زیاد محتوای مضری که آن را احاطه کرده گم است و دقیقا به همین دلیل است که فیلترینگ چاره کار نیست.×
مهدوی راه حل مقابله با محتوای تهدیدآمیز فضای سایبر را تولید محتوای مفید و آگاه کننده برای تمام کاربران عنوان می کند و می افزاید: اگر سایت های خبری منصف و قابل اعتمادی داشته باشیم و در مورد اخبار دروغ و شایعه ها فرهنگ سازی کرده باشیم و کاربران متعهد بیشتری را برای به اشتراک گذاری آگاهی های خود در سرویس های مختلف مانند وبلاگ ها ترغیب کنیم و استفاده صحیح از این ابزارها را نیز به آنها آموزش دهیم تا حد زیادی فضای مجازی مان را در مقابل تهدیدات نرم مجازی واکسینه کرده ایم.
پی نوشت:
× عطف به یادداشتی که در وبلاگ خوب پاسداران به قلم برادر عزیزم ابوذر منتظر القائم در خصوص فیلترینگ دیدم و جهت تایید مطلب ایشان, باید تصریح کنم, جمله بنده اصلا به معنی بی نیازی فضای سایبر ما از اعمال فیلترینگ نیست. همانطور که در صدر همین پاراگراف اشاره کرده ام فیلترینگ در وضعیت فعلی تاثیرات خوبی هم داشته ولی به نظر حقیر باید تمرکز بر کار ایجابی باشد که به کلی مغفول مانده است.
همچنین نکته ایشان در خصوص مذمت تمرکز فعالیت های نیروهای ارزشی در شبکه های اجتماعی غربی را وارد می دانم و این شبکه ها را فقط برای بازنشر محتوای ارزشی مفید می دانم و نه به عنوان زمینی با قواعد عادلانه جهت تولید محتوا و مبارزه سایبری.

نظرات (۳۹)

salam..age maiel bashi tabadole link konim
ترجمه انگلیسی به فارسی:
englishpersiantranslator@gmail.com
  • پرشین آرتیکل
  • با سلام
    سایت پرشین آرتیکل بزرگترین مرجع مقالات رایگان فارسی در ایران است.خوشحال می شویم از سایت ما بازدید کرده و ما را از نظرات ارزشمندتان بی بهره نگذارید.
    http://persianarticle.ir
    سلام
    در مورد مطالبت باید بگم:
    در مورد مطلب حاتمی کیا اینکه منظورم دفاع از فیلمش نبود و منظورم از ساخت فیلم بود که البته شاید خوب نگفتم
    در مورد احمدی ن}اد هم کاری به اصل مطلب ندارم . بحث من راجع به برخورد ما و رسانه ها با صحبت آقا بود . آقا یه چیزی فرمودند فردا همه بر خلاف حرف آقا صحبت کردند این برخورد سلیقه ای ما با صحبت های آقا از نظر من خیلی بده . لطفا این رو بخون :
    http://alamdaresobh.hamweblogi.com/
    در مورد اصل قضیه هم لطفا این رو نگاه کن :
    http://alamdaresobh.mihanblog.com/post/81
    سلام بادر . نیستی ؟ کجای؟ where are you ?
    چرا آپ نمی کنی؟
    سلام علیکم
    پست جالبی بود...استفاده کردیم...نکات قابل تأملی داشت
    به ما هم سری بزنید و ما را از نظرات ارزشمند خود بی نصیب نکنید
    یاعلی
    مطلب نابی داشتی ،با مطلبی با عنوان "پنج شنبه ها ، روز فاحشه ها ست" به روزم – لطفا نظر بگزارید چون می خواهم این خطی مشی را ادامه بدهم Navabiyan.blogfa.com-سربازان خودسر امام زمان
    سلام
    من از طریق نظری که در وبی دیگر گذاشته بودید کاملا اتفاقی وارد وبتون شدم دوست دارم بیشتر باهم اشنا بشیم تا تبادل کنیم
    فکر می کنم شما از کسانی باشید که دقدقه ی سرنوشت بشر را دارید ومن از این گونه افراد در هر کجای دنیا که باشند خوشم میاد البته چون تو کافی نت هستم وقت نکردم همه ی مطلبتون را بخونم شرمنده.
    خوشحال می شم به وب من سری بزنید
  • بسیج دانشجویی رهروان نور اسکو
  • دوست عزیز سایبری سلام
    فرارسیدن ایام فاطمیه رو تسلیت میگم ...
    با مطلبی تحت عنوان"چرا مستکبران عبرت نمی گیرند؟!"تو سنگر بسیجمون به روز هستیم
    که در مورد واقعه طبس و مسائل روز دنیا میباشد
    منتظر حضور گرمتون هستیم
    یازهرا(س)...........التماس دعا
    آقا محمدجواد
    سلام
    از این که وبلاگ نیوز را لایق لیست پیوندهایتان دانستید از شما ممنونیم. ما هم به پاس این زحمت شما، لینک شما را در صفحه حامیان وبلاگی اضافه کردیم. از این به بعد هم وبلاگ شما را همیشه می خوانیم تا اگر درباره موضوعات داغ روز جامعه بنویسید، از متن هایتان در قالب گزارش «نگاه وبلاگی» استفاده کنیم.
    امیدواریم همکاری مان بیش تر از این ها باشد.

    صفحه «حامیان وبلاگی»: http://weblognews.ir/?page_id=6457
    صفحه آرشیو گزارش های «نگاه وبلاگی»: http://weblognews.ir/?tag=blogview

    با تشکر
    تیم خبری وبلاگ نیوز
    سلام و عرض ادب
    پاسخی برای شما به ایمیل تان ارسال کردم .
    متاسفانه پرشین بلاگ محدودیت کلمه دارد که کل نوشته را منتشر نمی کند.
    پیروز باشید
    یک سال گذشت و حالا...
    یاد تو تعریف رویای من است
    ای کسی که بعد از عروجت، خوشبختی ما به حراج رفته
    آفتاب پس از هر غروب دوباره طلوع می کند ، اما چشمان تو..
    سجاد عزیز!
    نگاهت پاکی بین الحرمین بود و صدایت عشق به مولا حسین(ع)
    و امروز دوباره دستمانمان در خاکی سرد، به امید لمس دوباره وجود روحانیت التماس می کند
    ـــــــــــــــــ
    مراسم اولین سالگرد عروج مهاجر الی الله ذاکر اهل بیت ، پاسدار رشید اسلام کربلایی سیدسجاد مشهدسری
    فردا بعداز نماز مغرب
    مسجد مقدس محدثین بابل
    سلام برادرم محمد
    به لطف GPRS ، تومسیر دانشگاه از طریق لینک «فاطمى» رفتم به مطلب سروشت، ذخیرش مىکنم که اوقات بطالت رو دردانشگاه پرکنم باش، اما جدا شاید تا یکى دوسال پیش اینقد چهره این بشر دوپا برامون عیان نشده بود یا بهتر بگم ضرورت عیان شدنش رو نداشتیم، بازم دمت گرم
    مطلب جنگ نرمت رو حسابى صفا کردم، مشکلاتو که کمابیش مىدونیم اما دیدى و رو کلید ها دست گذاشتى، بازم به قول اخراجىها: اىول دارى

    به عنوان یه سوال کلى: چرا رفیقمون، «فاطمى» رو مىگم، نمىتونه با جى.پى.آر.اس به نت وصل شه؟! سوال مهمیه..
    یا حق؛
    ا
    پاسخ:
    درود بر محد علی(به لهجه جعفر بخون) , ضمنا وقت کردی واقعا برو و مطالب سروش شناسیم رو بخون. بروووو!! ,
    سلام محمد جان ،
    سال نو شما هم مبارک ،
    در خصوص حذف وبلاگ از " چالش های مجازی" هر طور که خودتان صلاح می دانید ، بنده در مورد نگه داشتن لینک وبلاگ شما مشکلی ندارم .

    اما در مورد نوشته باید عرض کنم که شما این حق را دارید که با نوشته های بنده مخالف باشید ، انسان ها ، هر کدام اندیشه ها و افکارهای متفاوتی دارند . شما در محیطی هستید که حضور دگرباشان انکار می شود ولی من در کلاسی درس می خوانم که چندی از بهترین دوستانم دگرباش هستند. برای همین هیچ وقت نمی توانم بگویم دگرباشی وجود ندارد و یا اینکه آنها آدم نیستند.
    شما فرموده اید که آنها با "اختیار خودشان" دگرباش شده اند که صحیح نیست ، دگرباش بودن یک انتخاب نیست محمد جان . طبق آمار سال 2006 ، حدود 45 هزار و 300 نفر دگرباش در کانادا سکونت داشته اند ، آیا این 45 هزار و 300 نفر خودشان انتخاب کرده اند که دگرباش باشند؟
    شما هیتلر را با دگرباشان مقایسه می کنید؟ مگر دگرباشان چه تعداد نفر کشته اند که باید با هیتلر مقایسه شوند؟
    فرموده اید که باید "ذهنیت قبلی را کنار بگذارم و مطالعات ام را بیشتر کنم تا با شما هم عقیده شوم" ، من هیچ وقت سعی نکرده ا
    پاسخ:
    سلام1. یک مغالطه بزرگ در استدلال شما و طرز فرکتان وجود داره. یک مغالطه که البته خیلی هم ساده است. اون این اشتباه بزرگه که شما میان آنچه هست و آنچه باید باشد تفاوتی قائل نیستید. خیلی ها این اشتباه رو می کنند و به همین خاطر واقعیت ها رو از حقیقت ها تمیز نمیدهند. ببین دوست خوبم اینکه یک چیزی وجود داره و در عالم واقع اتفاق افتاده به هیچ وجه نمی تونه دلیلی بر درست بودن و به حق بودن اون چیز باشه. این مثل اینه که من بگم چون هیتلر وجود داشته و ما نمی تونیم انکارش کنیم پس ما باید به نازیسم احترام بذاریم. 2. البته من قبل از اینکه بخوام شعار بدم که نخواسته ام شما رو با خودم هم عقدیه کنم باید متذکر بشم شما هم دقیقا به دنبال همین امر بوده اید و به همین خاطر این یادداشت رو نوشته اید تا نظر خودتون رو منتشر کرده باشید. ولی باید بگم گلایه من اصل در این  رابطه نبود بلکه من از این ناراحت بودم که چرا هیچ عکس العملی به انتقاد بنده نشون نداید. شاید و تنها شاید نظر شما غلط باشه. آیا خوب نیست که در اینباره نظر دیگران رو هم تجربه کنید؟ , 3. و اما اینکه پدیده همجنس گرایی را یک امر غیر ارادی می دانید یک ادعای کاملا غیر علمی و من درآوردی است که توسط برخی از این قبیل افراد برای توجیه انحرافات جنسیشان مطرح می شود. دلیل من بر این مدعا اولا این است که با این توجیه تمامی کسانی را که ارزش های اخلاقی و مذهبی و حتی قانونی را زیرپا می گذارند می توان تبرئه نمود و این کاملا غیر عقلانی است و دوما بسیاری از همین افراد و بهتر است بگویم اکثریت آنها خود به این موضوع جور دیگری می نگرند و غالبا آن را یک حق برای خود می دانند و اصولا همجنس گرایی را یک انحراف نمی دانند تا بخواهند برای آن چنین توجیهاتی سر هم کنند. کما اینکه در برخی کشور ها این موضوع چنان رسمتی یافته که آن را قانونمند نیز کرده اند و کلیسا هایی برای ازدواج این قبیل افراد معین شده است. و ثالثا همان دسته ای که همجنس گرایی را غیر ارادی می دانند نیز معمولا با این موضوع به شکل یک بیماری جنسی برخورد نمی کنند. به این معنی که اگر واقعا این موضوع را بیماری می انگاشتند برای درمان خود فکری می کردند و حال آنکه ... . موضوع رشونتر از ان است که نیاز به این همه تفسیر داشته  باشد.4. در مورد مثال هیتلر موضوع را خوب مت , 4. در مورد مثال هیتلر موضوع را خوب متوجه نشده اید. من می خواستم این مطلب رو بگم که گاهی ما انسانها به خاطر اینکه با فردی رابطه نزدیکی داریم و مدتهاست رفیق هستیم نقاط منفی و سیاه اون رو هر قدر هم بزرگ و واضح باشه نمی بینیم و یا نمی خواهیم ببینیم.این موضوع در خصوص همجنس گراهایی که دوستان صمیمی شما هستند دقیقا صحت داره. شما با اینکه مسلمان معتقدی هستید و به خوبی می دونید که این قبیل افراد مرتکب چه گناه بزرگی شده اند و به چه عمل زشتی اشتغال دارند از اونخا دفاع می کنید. ,
    (ادامه مطلب)
    فرموده اید که باید "ذهنیت قبلی را کنار بگذارم و مطالعات ام را بیشتر کنم تا با شما هم عقیده شوم" ، من هیچ وقت سعی نکرده ام که افکارم را با توجه به رفتارها و مزیت های دیگران تغییر بدهم ، اینکه بنده دگرباشی را قبول دارم و شما ندارید یک اختلاف نظر است . حال این دلیل نمی شود به خاطر اینکه شما با دگرباشی موافق نیستید ، من موضع خودم را در مورد حقوق دگرباشان تغییر دهم.

    بازهم باید یادآور شوم که محیط روی همه چیز تاثیر می گذارد ، ممکن است شما حقوق دگرباشان را خلاف حقوق انسان ها بدانید ، ولی بنده همانقدر که برای یک دگر جنس گرا احترام قائل هستم ، برای یک دگرباش هم به همان اندازه احترام می گذارم.

    به هر حال ، نباید سعی کنیم که در تمامی موارد باهم یک نظر باشیم ، برای اینکه هم نظر بودن در تمامی موارد باعث می شود که اشتباهات ، کاستی ها و ... را متوجه نشویم. همین اختلاف نظر و تبادل اندیشه ها باعث تغییر و تحول می شود و از اینکه شما با این موضوع مخالف هستید ، ناراحت نیستم ، بلکه خوشحالم از اینکه دلایل شما برای رد این مطلب را خواندم.
    پیروز و سربلند باشید
    پاسخ:
    باز هم می گم صرف اینکه یک موضوعی وجود خارجی داره دلیل نمیشه که مورد احترام قرار بگیره. ما همه می دونیم که قاتلین و تجاوز کاران به نوامیس هم وجود خارجی دارند. آیا میشه گفت چون اینها واقعیاتی غیر قابل انکارند و یا اینکه اعمالشون غیر ارادی هست باید همه اونها رو محترم بدونیم و حقوقی برابر با دیگر انسان ها براشون قائل باشیم؟ایا اینها به حقوق دیگران، خودشون و از همه مهمتر به حقوق کسی که اونها رو خلق کرده احترام گذاشته اند؟اصولا خط مرزی برای انسانهای مجرم و انسانهای غیر مجرم وجود داره؟یک انسان باید چه قبیل کارهایی انجام بده تا بشه دیگه به اون احترام نذاشت؟ آیا هر انسانی در هر وضعیتی و با هر کارنامه ای قابل احترامه؟اونچه در این سؤالات مشهوده اینه که یک خط مرزی برای مفهوم جرم، گناه، خطا و این قبیل مفاهیم وجود داره. , اختلاف من و شما بر سر همین مرز هست. من این مرز رو احکام دینی می دونم چون معتقدم دین کاملترین و اصیل ترین دستور العمل زندگی بشره و می تونم با براهین و استدلالات عقلی این ادعا رو ثابت کنم و شما این مرز رو قوانین بی اعتبار و متغیر بشری می دونید که در هر زمان و مکانی توسط یه دسته آدم با دایره آگاهی های محدود به زمان و مکانشون قرار داد شده اند. ضمنا مطمئنم برای این اعتقادتون هیچ پشتوانه علمی و فلسفی هم ندارید و صرف قرار گرفتن در فضای رسانه ای و دانشگاهی غرب به این باور رسیده اید.ضمنا خواندن دلایل من کافی نیست رد یا تایید کردن آنها مهمه ,
    سلام آقا محمد جواد
    شما هم لینک شدید. انشالله بتونیم در فضای مجازی ادای تکلیف کنیم. یا علی
    سلام .
    اگه تمایل دارید با همدیگه تبادل لینک کنیم.تشکیل یک جبهه واحد و متحد وبلاگی می تونه میزان تاثیر در فضای سایبری رو افزایش بده. منتظر خبرتون هستم.
    یا علی
  • دیار بحث و گفتمان
  • سلام.بدینوسیله از شما و همه خوانندگان وبلاگتان دعوت میکنیم تا با حضور در جمعی سالم و کاملا آزاد بدون توهین وتخریب و در کنار هم  به بیان اندیشه هایمان بپردازیم.پیرامون همه دغدغه های این روزهایمان.برای شنیدن نظرات همه گوش شنیدن داریم تا در این فضا خود را محکی بزنیم که تا چه اندازه شیوه نقد کردن و نقد پذیری را بلدیم و تا چه اندازه به آرمان ها و اهدافمان شناخت و ایمان داریم.
    یا علی
    پریسا
    خدا قوت
    سامانه پیام کوتاه یزد پیام سالینه 50 هزار تومان با 100 پیامک مجانی و یک خط 14 رقمی مجانی
    خط های اختصاصی 2000 و 3000 و ارسال پیامک تبلیغاتی
    قبل از خرید تست کنید
    www.yazdpayam.com
    www.yazdpayam.ir
    قابل استفاده برای :
    سازمانها
    شرکت ها
    انجمن ها
    نشریات
    موسسات آموزشی و مدارس
    فروشگاه ها و اصناف
    خبرگزاری ها و گروههای خبری
    اطلاعات بیشتر در سایت مشاهده کنید

    http://projecom.persiangig.com/yazdpayam/SMS1.JPG

    سلام
    حوای من! بخند که لبخند با دلم/
    کاری که سیب با پدرم کرد میکند...
    سلام محمد جان
    یکی از دوستان بنده مستندی که معرفی کرده بود را با کیفیت بالا برای دانلود قرار داد. مستند را دیدم و متوجه یادآوری وبلاگ شدم .
    بازهم سپاس از اینکه مرا خبر کردید ، اگر شما این نکته را متذکر نمی شدید ، قطعا هیچ کس دیگر خبرش را به من نمی داد.
    بازهم تشکر،
    موفق و سربلند باشید
  • مصطفی نمازیان
  • بنام خدا
    با مطلبی تحت عنوان" از صفار تا اسفندیار" بروزم. لطفا کامل و بادقت بخوانید و نظر خود را ابراز فرمایید. منتظر بازدید شما. یا علی
    پاسخ:
    خدا عاقبت ما رو با این آقای مشائی ختم به خیر کنهپدر ما حزب الهی ها رو بیشتر از بقیه مملکت درآوردهچشم سر فرصت میخونم و نظر هم حتما میدم ,
    ما استنادات مون رو مجزا می تونیم ثابت کنیم به همین بزرگان
    همونطوری که شما نقل از قرآن می کنید و اگر کسی خود اون رو زیر سوال برد، میاد اساس مطلب رو اثبات می کنید.

    حالا شما میگید تحلیل شرایط حکمفرمایی مناسبات خاص غلطه؟ خب ما اثبات اش می کنیم. مسئله ای نیست. بعد تازه ساحت فلسفی و بنیانی ثابت هست. این ابعاد مصداقی اش هست که باعث میشه علم غیر جهان شمول منطقه ای وجود داشته باشه. وگرنه که همه چی میره رو هوا
    جالبه که انگلس تو نامه اش به پلخانف و بقیه انقلابیون چپ روسی ، میگه که روسیه هم به نوعی نظام شرقی و آسیایی داشته. جالبه که لنین هم این رو اوایل قبول می کنه. ولی تو آثارش و سخنرانی هاش برای کسب قدرت این حقیقت رو انکار می کنه و اتفاقا خیلی ها هستن که علت شکست سوسیالیزم در سطح جهانی رو همین انحراف فرصت طلبانه از مشی انعطاف پذیر و غیر جزمی می دونن.
    پاسخ:
    هرچند روش استدلالت اصولا غلطه برادردر منطق به این میگن مغالطه توسل به بزرگانچون مارکس گفته درست گفته؟! ,
    ولی قبل از هر چیزی یه نکته ی کوچیکی رو بگم.
    ما تقریبا چیزی به نام علم غربی نداریم. شاید علوم از مناسبات مادی شکل گرفته در غرب تاثیر پذیرفته باشه . ولی مثلا براتون شاهد مثال میارم. مثلا مارکس برای تحلیل اروپا از 5 دوره اقتصادی و اجتماعی: قبیله ای، برده داری، فئودالی، سرمایه داری، اشتراکی صحبت می کنه و میگه این برای یکسری جغرافیای خاص صحت داره! . بعد میاد جامعه ی شرقی رو بررسی می کنه و میگه این جوامع بدلیل شرایط جغرافیایی و توزیع قدرت سیاسی، شکل دیگه ای دارند و نظریه روش تولید شرقی و آسیایی رو مطرح می کنه و جالبه که میگه:نظام تولید تو همین آسیا، بین ژاپن-چین در برابر هند-ایران هم حتی تفاوت وجود داره. بعد تو پیش نویسهاش میگه اصلا ما چیزی به نام تئوری جهان شمول تحلیلی نداریم. یعنی بابای اندیشه های این پست مدرن هایی که مثلا یکی مثل کچوئیان ازشون مایه میگذاره همین مارکسه که همه بیچاره رو می کوبن. "اینجایی که میگم ایرانی ها... همینه. بیچاره خلیل ملکی و انور خامه ای و جلال آل احمد تو حزب زحمتکشان خودشون رو کشتن که در بحثها به توده ای ها بگن که به استناد مارکس ایران اصلا فئودالیزم نداشته.ولی توده ای های گاو ما !
    پاسخ:
    ببین شما اطلاعات خوبی راجع به مارکسیسم داریولی تو تشخیص مصداق ...!این همه که توضیح دادی در رد جمله اولته ها! یه مرور کن!اگه ما روش تولید منطقه ای داریم پس بالمقدمه علم منطقه ای هم داریم. ,
    سلام
    نیستی برادر؟
    یک سری به این سایت بزن
    راجع به دکتر شریعتی است.بخون شاید نظرت عوض شد.
    http://www.zambur.ir/post-138.aspx
    تا آخر بخون .
    یا علی مدد
  • مصطفی نمازیان
  • بنام خدا
    با مطلبی تحت عنوان" از صفار تا اسفندیار" بروزم. لطفا کامل و بادقت بخوانید و نظر خود را ابراز فرمایید. منتظر بازدید شما. یا علی
    من جواب های شما رو در اون مطلب خوندم
    مطالب تون رو هم خوندم

    پیش فرض های شما نیاز به اصلاح داره و این امر نیاز به زمان زیاد داره
    می تونیم اینجا یا هر جا که شما فرمودی و یا حتی در محیط غیر مجازی، اون مبحث علوم اسلام و علم بومی رو با هم روش صحبت کنیم.حتی اگر خواستید حضوری.چون شما که راهتون مطمئن هست.

    در ضمن نظریه ی استبداد ایرانی ، اگر توسط بشیریه استفاده شده باشه، بدون شک یه کپی هست.چون دکتر همایون کاتوزیان که هنوز هم عقاید نزدیک به جنبش چپ نو داره، اون رو مطرح کرده قبل انقلاب و هنوز هم با وجود اینکه ساکن ایران نیست و خیلی از زمان فروپاشی دیوار برلین میگذره، هنوز منتقد پوپر و منتقد مدرنیته و شبه مدرنیته و حتی لیبرالیزم هست ایشون و نسبت خاصی هم با افکار حسین بشیریه نداره.حلقه ی کیان و پایگاه طبقاتی اون مشخصه و ما باهاش کاری نداریم. من از پایگاه فکری و طبقاتی خودم صحبت می کنم و اتفاقا می خوام ثابت کنم که این دگم ها وجود نداره و اتفاقا برعکس برای شما این دگم ها وجود داره.
    پاسخ:
    1. اینکه ژیش فرض های من نیاز به چی داره و آیا صا من ژیش فرضی دارم یا نه با ادعا ثابت نمیشه و باید استدلال براش ارائه کرد2. کامنتها رو خوب نمی خونی. فرمایش شما مفروض! اولا کاتوزیان هم گفته باشه غلطه! دوما من جوابتون رو قبلا دادم:"این هم ربطی به آتوریته تاریخی فرهنگ ایران نداره. اگر هم داشته باشه تفاوتی در اصل ماجرا نداره. اصل ماجرا صحت و کذب گزاره های علمیه در حوزه علوم انسانی. من در مطلب قبلی نوشته ام که ادعای ما راجع به ارجحیت داشتن علوم انسانی اسلامی بر غربی ربطی به پیش داوری های غیر علمی و ایدئولوژیک نداره بلکه بر اساس دلایل و براهین کاملا عقلی و منطقی هست. ما دعوامان با علوم انسانی غربی کاملا یک دعوای علمی و منطقی است. حتما مطلب قبلی من رو بخونید." ,
  • علمدار صبح
  • سلام برادر مهدوی
    ممنون که نظرت رو گذاشتی. در مورد لوگو ها هم وبلاگم خراب شد که ورشون داشتم . اما ایشا لا دوباره از وبلاگ شما استفاده میکنم
    دریاب دمی صفای طی(طریق) را!!!
    پست جدید گذاشتم
    منتظرتم
    وبلاگتون عالیسسسسسسسسسسسسست
    یاعلی مدد

  • علمدار صبح
  • آقا سلام
    شرمنده ... ولی چشم در اولین فرصت درستش میکنم

  • یکی یه دونه
  • سلام علیکم. اللهُ اعلم! خدا می داند از کار این چیلتگرینگ ایران !!
    سلام افسر جوان جنگ نرم
    خدا قوت به شما
    وب بسیار عالی و پرمغزی دارید
    شما با چشم داشت لینک شدید! با چشم داشت فعالیت بیشتر در رسانه ی خودتون و باشگاه افسران جنگ نرم
    فقط صفحه نظراتتون فیلتر بود! چرا؟ نمیدونم، با وی پی ان باز کردم تا بگم در رسانه های افسر جنگ نرم در پایگاه ایران1414 لینک شدید:
    http://iran1414.ir/plugins/links_page/links.php?cat.7
    منتظ حضورتون هستیم
    پاسخ:
    متشکر از لطفتونکل کامنتهای پرشین خراب شده بودیا حق ,
    سلام
    قصد تحقیر نداشتم
    صلاح دونستید استفاده کنید
    طی طریق را دریابید
    منتظرتان هستیم
    یاعلی
  • مصطفی نمازیان
  • بنام خدا. با مطلبی تحت عنوان" حمله شدید دیکتاتور خاتمی به مختار ثقفی!!" بروزم. منتظر بازدید و نظردهی شما. یا علی
    سلام محمد جان
    تشکر از حضورتان در چشمه ریگی ،
    به گمانم اشتباهی رخ داده است ، پیشنهاد می کنم مطلب بنده با عنوان "این ریگی با آن ریگی فرق دارد" را بخوانید.
    راستی آدرس وبلاگ بنده در پرشین بلاگ ، بسته شده است . برای همین نمی توانم با آدرس وبلاگ برایتان پیامی ارسال کنم .
    پیروز و سربلند باشید
    سلام
    مطلب بسیار خواندنی و خوبی بود.به خصوص در مقوله ی اساتید.
    موفق و موید باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی