سَـــبیل

سَـــبیل؛ راهی است برای به اشتراک گذاشتن دغدغه ها و پرسشهای فکری، مذهبی، سیاسی و فرهنگی بنده، محمد دهداری.


درباره انتخابات ۱۴۰۳

محمد دهداری، جمعه، ۸ تیر ۱۴۰۳، ۰۱:۵۱ ب.ظ، ۰ نظر

این قلم در انتخابات سال ۹۲ در تمجید دکتر جلیلی و برنامه محور بودن ایشان مفصلا نوشته است.(اینجا) نه آن موقع و نه در انتخابات بعد و نه انتخابات حاضر در ستاد هیچ کاندیدایی فعالیت نداشتم و با هیچکدام هیچ ارتباطی نداشته و ندارم. لیکن می توانم ادعا کنم همواره دغدغه ایران و نظام اسلامی را داشته و دارم و در همین راستا نیز قلم زده ام. لذا از انتخابات ۱۴۰۰ به این سو به دلیل اینکه بواسطه شغل خود، تا حدودی با فضای اجرا درگیر بوده و اقتضائات و اضطرارات آنرا درک نموده و عملکرد برخی حواریون دکتر جلیلی را نیز بالمعاینه تجربه کرده ام نظرم نسبت به رئیس جمهور شدن ایشان تغییر یافته است. همان سال ۱۴۰۰ نیز در اینباره مفصل نوشتم و اکنون نیز بر همان نظر هستم.(اینجا)

در آن انتخابات هم مانند دوره حاضر برخی طرفداران دکتر جلیلی به هر وسیله ای متوسل شدند تا ایشان در رقابت بماند و به نفع شهید رئیسی کنار نرود. در این میان حتی از تخریب رئیسی مظلوم هم فروگذار ننمودند. البته شخصیت و مقبولیت رئیس جمهور شهید به گونه ای بود که نهایتا تلاش ایشان کارگر نیفتاد. ولی اکنون و با حواشی پرحجمی که خصوصا از انتخابات مجلس به بعد برای قالیباف رقم زده اند بسیار قابل پیش بینی بود که این حلقه اطرافیان نخواهند گذاشت دکتر جلیلی انصراف دهد. 

در مورد غالب حواشی که درباره قالیباف مطرح شده نه امکان رد هست و نه اثبات! آنچه واضح است اینکه هیچ مرجع موثقی آنها را تایید نکرده است. هرچند یقینا به عملکرد قالیباف نیز نمی توان بدون نقد بود. ولی اصولا هیچ کارنامه جدی اجرایی از جلیلی سراغ نداریم که به آن نقدی داشته باشیم یا نداشته باشیم.

در مقابل کارنامه قالیباف بسیار متراکم است. خصوصا در فضای اجرا! در واقع قالیباف صرفا یک مدیر اجرایی قوی نیست. بلکه یکی از موفق ترین مدیران اجرایی حال حاضر کشور است. 

از طرف دیگر موضوع احتمال کسب آراء خاموش و خاکستری نیز مطرح است که جلیلی در این حوزه شانس چندانی ندارد. کما اینکه دوره های پیشین هم نداشت. آراء ایشان مشخص است. همین مقدار که اکنون هست. چندان بیشتر نخواهد شد.

در حالی که ما در نظرسنجی ها حدود ۳۰ درصد رای مردد داریم! اینها غیر از کسانی هستند که به هیچ‌وجه قصد رای دادن ندارند. این سی درصد روز انتخابات حتما رای خواهند داد و رایشان به سمت هر نامزدی برود او برنده خواهد بود.

البته بعید است به سمت جلیلی بروند. آراء جلیلی ایدئولوژیک است. ولی احتمال زیادی دارد قالیباف از میانشان رای داشته باشد. همینطور پزشکیان!! دقیقا به همین خاطر اگر جلیلی انصراف دهد کل رایش به سبد قالیباف خواهد ریخت ولی برعکس این اتفاق نخواهد افتاد.

موضوع مهم دیگر که کسی به آن توجه نکرده کیفیت کارهای پیمایشی در این دوره است. مسئول اداره متصدی نظرسنجی های صدا و سیما در تلویزیون می گفت این دوره چون وقت نداشتیم صرفا نظرسنجی ها از طریق تلفن صورت گرفته است. ایشان اذعان داشت نظرسنجی تلفنی چندان دقیق نیست چون وقتی کسی به شما زنگ بزند و تلفنی نظرت را بخواهد شما بسیار احتمال دارد که دچار خودسانسوری شوید. ممکن است با خود بگویید تلفن من را دارند و ممکن است جایی نظرم ثبت شده و بعدا برایم دردسر شود. ولی در نظرسنجی میدانی این موضوع کمتر دیده می شود. لذا نظر سنجی میدانی دقیق تر خواهد بود.

این حرفها به نظرتان ممکن است آراء کدام نامزد را در نظرسنجی ها کمتر از واقع نشان داده باشد؟ واضح است؛ پزشکیان!

لذا احتمال انتخاب ایشان حتی در مرحله اول در فقدان اجماع جبهه انقلاب به نفع قالیباف بسیار جدی است. پس صرفا در صورت رقابت میان قالیباف و پزشکیان احتمال پیروزی جبهه انقلاب در دور اول وجود خواهد داشت.

در صورت رفتن انتخابات به دور دوم هم حتما یک پای فینال پزشکیان خواهد بود و به احتمال زیاد هرکس در دور دوم با پزشکیان رقیب شود بازنده است. چون مشاوران عملیات روانی ایشان فرصت خواهند داشت برای ترساندن مردم از رقیب سناریو سازی نموده و با دقت بالا آنها را اجرا نمایند. کاری که در دور اول به خاطر فورس ماژور بودن انتخابات فرصتش دست نداد. 

هرچند در این صورت هم باز شانس قالیباف کم نیست. هرچه باشد از جلیلی بیشتر است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی