سَـــبیل

سَـــبیل؛ راهی است برای به اشتراک گذاشتن دغدغه ها و پرسشهای فکری، مذهبی، سیاسی و فرهنگی بنده، محمد دهداری.


برنامه کودک، از رقص تا روضه!

محمد دهداری، يكشنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۰، ۱۱:۲۰ ق.ظ، ۱۷ نظر

قبل نوشت:
مدت زیادی بود که وضعیت اسفناک برنامه های کودک و نوجوان صدا و سیما آزارم می داد و نیت کرده بودم مطلبی در این باره بنویسم. ولی اشتغال کاری زیاد و این اواخر هم مقالاتی که برای کنگره علوم انسانی در دست تحریر دارم تمام وقتم را گرفته بود. تا اینکه امروز با این مطلب بسیار به جا و دغدغه مندانه وبلاگ طلبه ای از نسل سوم مواجه شدم. لذا آن را از باب عمل به وظیفه شرعی نهی از منکر در چالش هایم بازنشر می نمایم.
ضمنا حاشیه دوم نوشتار حاج آقا مجید را حتما بخوانید و به درخواست ایشان عمل کنید.

نوشتار:
شخصیت هر انسانی از سه بعد آگاهی، گرایش و رفتار شکل یافته است. این سه بعد شخصیتی در یکدیگر اثر متقابل دارند، هر یک بر دیگری اثر گذاشته و از آن تاثیر می‌پذیرد.
بر این اساس، نوع رفتاری که هر فرد انجام می‌دهد، بر آگاهی‌ها و گرایش‌های وی تاثیر خواهد گذاشت. احادیث متعددی نیز به این واقعیت اشاره دارد. امیرمومنان(ع) می‌فرماید: «قَلَّ مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ الا اَوشکَ اَن یَکونَ مِنهُم»: کم است که فردی همانند گروهی رفتار کند و از جمله آنان نشود (نهج البلاغه،‌ حکمت 198). در این حدیث،‌ به روشنی تاثیر شگفت و شگرف رفتار، بر آگاهی و گرایش آدمی بیان شده است.
یکی از حکمت‌های حکم فقهی «حرمت تشبه به کفار» نیز ‌همین نکته است که شباهت رفتاری و ظاهری به غیرمسلمانان،‌ مقدمه شباهت فکری و درونی به آنان خواهد شد. بر اساس این حکم دینی، اگر لباسی را کافران ابداع کنند،‌ استفاده از آن حرام است اما اگر همان لباس را مسلمانان ابداع کنند، استفاده از آن جایز است.
هر چقدر، انسان در سنین کمتری باشد، تاثیر دو سویه ابعاد سه گانه (آگاهی، گرایش، رفتار) بیشتر خواهد بود به نحوی که هر گونه رفتار غیردینی کودکان می تواند تاثیراتی سرنوشت‌ساز بر شخصیت در حال شکل‌گیری آنان بگذارد. با توجه به این امر،‌ می‌توان به حساسیت برنامه‌هایی که برای کودکان ساخته می‌شود، پی برد.

خاله شادونه


مدتی است که تهیه‌کنندگان برنامه‌های کودک،‌ رویکرد تهیه برنامه‌های شاد را برای کودکان در دستور کار قرار داده‌اند. تا اینجای کار، باید آن را ستود که برآنند نسل آتی این سرزمین، روحیه ای پرنشاط داشته باشند، اما متاسفانه این حسن فاعلی به حسن فعلی بدل نشده است و در مقام عمل، أمل‌ها بر باد رفته است. برنامه‌ریزان رسانه،‌ در تعریف شادی و شیوه های ایجاد آن در کودکان ام‌القرای جهان اسلام، به جای بهره ‌‌گیری از روانشناسی اسلامی،‌ از شوهای تلویزیونی غربی الگوبرداری کرده‌اند. به همت صدا و سیما،‌ شنیدن موسیقی تند همراه با تماشای حرکات موزون! و کف زدن های ضرب‌‌دار به بخشی از برنامه‌های روزانه کودکانمان تبدیل شده است که اوج این داستان غمبار را می‌توان در برنامه «خاله شادونه در سرزمین دونه‌ها» مشاهده کرد.
کودکانی که روزانه دقایق بسیاری را به تماشای رقص و آواز مشغول بوده و خود نیز در پای تلویزیون‌ها، به تقلید از آنها مشغولند،‌ در جوانی چه شخصیتی پیدا خواهند کرد؟ آیا با این سبک برنامه‌سازی، جوان ایرانی در سال 1404، طبق سند چشم‌انداز، مؤمن، متعهد، ایثارگر، منضبط، مسئولیت‌پذیر، مفتخر، فعال، راضی، با وجدان کار و دارای روحیه تعاون خواهد بود؟ آیا با این روال،  تا 14 سال آینده،‌ کودکان امروز و جوانان فردا، مؤمن به رقص و متعهد به موسیقی و راضی از شو نخواهند شد؟
روی دیگر این سکه، برنامه کودک شبکه قرآن سیما است. در بخشی از این برنامه،‌ مجری و چند کودک،‌ در جای خود نشسته و به ندرت حرکتی دارند. مجری شروع به صحبت می کند و با استفاده از ادبیاتی ثقیل و علیل که فهم آن تنها برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها ممکن است می‌کوشد تا با نوه‌های آنها ارتباطی صمیمانه برقرار کند. پس از چندی کودکان حاضر در برنامه هم، شروع به سخن می‌کنند و متن‌های حفظ شده را که عموما تاکید بر مفاهیم دینی است به کودک فرضی بیننده ارائه می‌دهند تا او نیز با فراگیری این معارف، شخصیتی نورانی پیدا کند. بی شک،‌ بینندگان این روضه کسانی جز تهیه‌کنندگان همان برنامه نخواهند بود.
آیا به راستی تهیه یک برنامه شاد و آموزنده برای کودکان این قدر دشوار و ناشدنی است؟ آیا نمی‌توان کودک را شاد کرد اما او به رقاصه‌ای تبدیل نشود؟ آیا نمی توان کودک را دیندار کرد اما او به مصیبت‌زده‌ای تبدیل نشود؟
الحاشیه:
1. این یادداشت را برای نشریه پرتو، وابسته به موسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی (ره) نوشتم که در شماره جدید آن منتشر شده است.
2. اگر با این نوشته موافقید، به شماره 300002 (روابط عمومی شبکه 2) پیامکی بزنید و نهی از منکر کنید. وبلاگ «مهتد» به صورت اختصاصی و با حسن سلیقه به بحث امر به معروف و نهی از منکر می‌پردازد،‌ بسیار خواندنی است، بخوانید و بلینکیدش.
3. نمونه موفق برنامه شاد و آموزنده، برنامه‌های حاج آقا راستگو است که در برخی بخش‌های برنامه کودک، از این سبک استفاده می‌شود. البته منظورم این نیست که حتما طلبه‌ای بیاورند،‌ منظورم ارائه یک شادی سالم است.
4. این یادداشت در سایت جهان نیوز و تبیان

پی نوشت:
البته نظر من با حاشیه سومی که حاج آقا مجید نگاشته اند کمی متفاوت است. نه اینکه برنامه حاج آقا راستگو را نپسندم که بسیار برنامه خوب و مفیدی بوده است و بخشی از بهترین خاطرات دوران بچگی خود من به چهره صمیمی و گفتار دلنشین ایشان باز می گردد. لیکن عرصه رسانه را نباید با به کار بردن مثال ها و مصادیقی که به شدت تکراری شده اند محدود نمود تا مخاطبان نوشته گمان کنند اگر قرار شد روزی رقص و آوازها از برنامه کودک حذف شودد لاجرم باید به برنامه هایی مثل برنامه حاج آقا راستگو اکتفا نمود. اگر مسئولین و برنامه سازهای ما کمی و فقط کمی دغدغه دین و فرهنگ خردسالان - که بی شک مهمترین بخش جامعه هستند - را می داشتند با استفاده از همین بضاعت مالی و تکنیکی فعلی صدا و سیما می توانستند برنامه هایی بسیار متنوع تر، زیباتر و پر جاذبه تر از رقص و آوازهای مسخره و فاسد کننده کنونی را تولید نمایند. البته خود حاج آقا مجید در جمله آخر حاشیه سوم، سعی کرده اند این شائبه از عبارتشان مرتفع گردد ولی من لازم دانستم کمی موضوع را باز کنم.

نظرات (۱۷)

سلام محمد جان
خوشحالم که بعد از شش ماه دوباره شروع به نوشتن کردی .
انتخاب به موقع و حساب شده ای داشتی .
پاسخ:
سلام محمدحسین جانباید به حاج مجید آفرین گفتخدا خیرش بدهیا حق ,
سلام
دخترم فاطمه چهار سال و نیم داره و دخترم زهرا یکسال و اندی
چندی است تلوزیون را جمع کردم  بهخاطر همین فرمایش شما و همه مرا از سرزنش ....ولی باید خودم بیشتر وقت بگذارم و با انها بازی کنم و فکر نمی کنم جزمادر و پدران و افراد دلسوز دین عرض شما را بر دیده ی تاییدگذارند !!!!!!!!
پاسخ:
درست می فرمایید ,
واقعا افتضاحه صدا و سیما از برنامه کودک گرفته تا چیزهای دیگر
برنامه های کودک 155 روز سال را اهنگ میزنند روزهای شهادت از بس کسل کننده است برنامه هاش من مطمئنم هیچ بچه ای انها رو نگاه نمیکنه.300 روز رقصیدن 10 روز تو کل سال میخوان به بچه ها زندگی ائمه و فرهنگ عاشورایی یاد بدن!!!
برنامه های بزرگسالان هم اصلا برای نسل جوان جذاب نیست... گاهی به جوانانی که خانواده نیمه مذهبی دارند حق میدهم به ماهواره گرایش پیدا کنند.
  • طلبه ای از نسل سوم
  • سلام و ارادت
    اختیار دارید
    کل وبلاگ ما متعلق به شماست
    مهم اینه که یه فضای انتقادی درباره برنامه های نامناسب صدا و سیما از جمله برنامه کودک راه بیافته البته برنامه های خوب سیما هم کم نیست
    بابت تاخیر در پاسخ شرمنده ام
    ارادتمند
    پاسخ:
    سلام اخویمخلص حاجیممنون ,
  • سیدعباس سیدمحمدی
  • سلام علیکم.
    برنامه ی کودک هم بالأخره قسمتی از برنامه های صدا و سیمای حکومتی است. من چند شب قبل جایی بودم و تصادفاً تلویزیون دیدم.  یک خانم بود مجری برنامه ی کودک. آن برنامه ی کودک، بخشی هم داشت به نام "سیاسی". چنین اسمی. همین چیزهایی که فرض بفرمائید در برنامه ی دیروز امروز فردا پخش می کنند، آنها را در مقیاس کودکان، ساخته بودند و پخش می کردند تا لابد کودکان هم از قافله ی بصیرت و درک سیاسی عقب نماند.
    شما سریالها را نگاه کن. زنها در سریالها فقط برای "اجرای نقش حجاب" هستند.
    توجه کن:
    یک نفر برای شما کامنت گذاشته:
    "سلام
    دخترم فاطمه چهار سال و نیم داره و دخترم زهرا یکسال و اندی
    چندی است تلوزیون را جمع کردم  بهخاطر همین فرمایش شما و همه مرا از سرزنش ....ولی باید خودم بیشتر وقت بگذارم و با انها بازی کنم و فکر نمی کنم جزمادر و پدران و افراد دلسوز دین عرض شما را بر دیده ی تاییدگذارند !!!!!!!! "
    و شما پاراف کرده ای:
    "درست می فرمایید "
    خب احتمال می دهم اگر ایشان حرفهای مخالف با شما (خصوصاً مخالف "مبنائی") می نوشت، شما نمی گفتی "درست می فرمایید". خب تلو
    پاسخ:
    علیکم السلامشما خیلی ژراکنده نوشته اید. مع الوصف در حد توان جواب میدم
    1. من برنامه مورد اشاره شما رو هم تایید نمی کنم. چون بسیار سطحی و دم دستی تهیه شده.
    2. اولا آیا زنها نباید در سریال ها حجاب داشته باشند. دوما آیا واقعا بازیگران زن تلویزیون فقط برای اجرای نقش حجاب هستند؟!! و ثالثا اصلا آیا زنهای بازیگر ما حجاب دارند یا ادای حجاب رو در می آورند. مثلا روسری نصفه و نیمه(که بعضا مثل این سریال های تاریخی گردنشون هم ژیداست) و هفت قلم آرایشی که ما در سریال ها می بینیم اسمش حجابه؟!!
    3. من بخش آخر کامنت رو اصلا نمی فهمم: «خب احتمال می دهم اگر ایشان حرفهای مخالف با شما (خصوصاً مخالف "مبنائی") می نوشت، شما نمی گفتی "درست می فرمایید". »یعنی شما می خوای بگی وقتی کسی با شما مخالفت مبنایی می کنه بهش می گید "درست می گی"!!! حتما وقتی هم موافقت می کنه می گی غلط می گی!! ,
  • سیدعباس سیدمحمدی
  • خب تلویزیون ایران هم همین است. تلویزیون، دست به عصا، محتاطانه، به توجه به دستورها و خواستهای کلان و خرد آقای خامنه ای که رئیس صدا و سیما را نصب و عزل می کند، برنامه می سازد. سیاسی و روضه و کودکان و علمی و سریال و همه جوره.

    مقاله ی

    چرا استادها خارج می زنند؟!
    کنکاشی پیرامون چرایی نابهنجاری‌های سیاسی و اعتقادی اساتید علوم انسانی


    نوشته ی شما، شاید بعضی افراد را یاد سخنان مرحوم سعید اسلامی بیندازد.
    ای محمدجواد مهدوی. شما دانشگاه را با وزارت اطلاعات اشتباه گرفته ای.

    ای محمدجواد مهدوی. مقاله ای نوشته ای با عنوان

    موسوی؛ نماد بی هویتی یک جریان

    عجیب است جریان باهویت، که لابد شخص شما عضو آن جریان هستی، این اندازه از مهندس میرحسین موسوی خامنه و جریان بی هویت او ناراحت است که هی می گوید: فتنه تمام شد؛ فتنه از بین رفت؛ جنبش سبز مرد؛ مجلس ختم جنبش سبز؛ ....

    بالله التوفیق.
    پاسخ:
    1. خیلی مغرضانه نوشته ای تلویزیون سیاست های حضرت آقا رو اجرا می کنه در حالی که هر انسان ساده ای می دونه صدا و سیما متشکل از کرور کرور مدیر و رئیس و پرسنل و تهیه کننده و کارگردان و بازیگریه که تصمیم گیرنده های اصلی اونها هستند و اونها هستند که شاکله خروجی های صدا و سیما رو شکل می دهند و اونها هستند که روح سکولار تفکرات خودشون رو در صدا و سیما دمیده اند. افرادی درست مثل شما. با یک دین حداقلی و عرفی شده.
    2. لطفا کامنتهای مطالب دیگر رو پای خودشون بذارید. ولی در خصوص نظرتون راجع به مقالات فوق الذکر باید گفت شما نقدی نکرده اید. فقط با کلی گویی قصد تخریب بنده و مقالات مذکور رو داشته اید. چرا که نقد مستلزم بحث منطقی و مصداقیست. بفرمایید کجای مقاله من راجع به اساتید شما را به یاد سعید اسلامی انداخته و یا کجایش به وزارت اطلاعات مربوط است؟!یا بفرمایید کدام بخش مقاله من راجع به موسوی خائن و جریان بی شخصیت چپ ایراد تاریخی یا منطقی داشته است. من در این مقاله با استناد به یک سیر تاریخی غیر قابل مناقشه استدلالاتی کرده ام. شما اگر توانایی نقد نوشته بنده را دارید آنها را رد کنید. نه اینکه با لحنی لجوجانه کل نوشته را به استه , شما اگر توانایی نقد نوشته بنده را دارید آنها را رد کنید. نه اینکه با لحنی لجوجانه کل نوشته را به استهزاء بگیرید. مثلا آیا شما انکار می کنید که جریان چپ پس از یک دوره تعارض اساسی با هاشمی الان به متحدی استراتژیک با وی بدل شده است؟رویه بنده در چالش ها این بوده که حتی اگر در خصوص کسانی می خواهم سخن نقادانه ای بزنم با برهان و دلیل سخن رانده و یا نوشته ام. شما هم به جای فرار به جلو و اتیکت زدن کمی به وجدان خود رجوع کرده و دوباره مطالب را بخوانید. ,
    با سلام
    این مطلب در هفته نامه رسانه جنوب مورخ 6/10/90 با ذکر منبع استفاده شد
    خدا قوت
    پاسخ:
    خدا خیرتون بده ,
    با سلام خدمت شما بزرگوار
    احتراما امکانی جهت چاپ و عرضه مستقیم محصولات فرهنگی (حتی به زبان فارسی) در جهان از طریق خدمات آسان نشر فراهم گردیده است.
    بسیار خوشوقت خواهیم بود اگر از این طریق در این زمینه در گسترش فرهنگ و ارزش های اسلام حقیقی در سطح بین المللی سهیم باشیم.
    شما را به مطالعه وب سایت آسان نشر و ارائه مطالب تان جهت چاپ به صورت کتاب مستقل در خاک آمریکا دعوت می نمایم.
    همچنین سپاس گذار خواهیم بود اگر در انتشار خبر این امکان به علما، روحانیون، طلاب، بسیجیان ، ایثارگران و دیگر خادمین اهل بیت و اسلام ناب محمدی یاری نمایید.
    در صورت هر گونه ابهام با کمال میل در خدمت شما خواهیم بود
    با تشکر و آروزی توفیق الهی
    آسان نشر
    http://www.asanashr.com
    جمع کن بابا دلت خوشه . بچه حق شاد بودن دارد چون کودکی زمان شادی و نشاط بچه است . من الان 27 سالم است و الان دارم حسرت روزهای خوب بچگی را می خورم چقدر کلیشه ای رفتار می کنید بابا اگر راست میگی بفکر ما بزرگترها باش که هزار تا بار غم و غصه روی دوشمان است
    پاسخ:
    آقای عزیز ادب هم خوب چیزیه، اولا!
    ثانیا، مگر بنده گفتم بچه ها باید مث شما افسردگی بگیرن؟
    اسلام خصوصا در این زمینه خیلی نکات دقیقی داره!
    مثلا حدیث داریم که بچه رو تا هفت سالگی آزاد بذارید و بهش امر و نهی نکنید. شاید شما هم همینطور بودید بچکی ها تون و پدر و مادرتون به شما سخت گرفته اند که الان اینقدر افسرده هستید.
    ولی شاد بودن و آزاد گذاشتن بچه یه مطلبه و آموزش رقص و آواز و قرتی گری مطلب دیگه ای!
    خیلی پیچیده نیست!
    اتفاقا محض اطلاعت خانواده من یک خانواده عالی بودن و هیچوقت مثل شما آخوند بازی در نیاوردن و ما بسیار در کودکیث خوشحال و سرزنده بودیم فهمیدی اولا.

    افسردگی ما بخاطر مشکل زیاد در جامعه است نبودن شغل گرانی تورم تحریمها ............... نکنه شما در یک مملکت دیگه زندگی می کنی که علت افسردگی مردم را نمی دانی یا شایدم از ان خانواده های مرفه بی دردی که اصلا نمی فهمی گرانی دارد کمر مردم را می شکند که علت افسردگی ما را سختگیری دوران کودکی می دانی دوما .
    پاسخ:
    بهت برخورد؟!
    وقتی با طعنه و تمسخر کامنت میذاری انتظاری بیش از این نداشته باش!
    ضمنا همه توی این مملکت مشکل دارن
    ما هم خونواده مون همینطورن
    چه بسا بیش از خیلی های دیگه
    هیچ کس به این وضعیت راضی نیست
    الان چی میگی!
    مثلا که چی!
    تقصیر بنده اس؟!
    اصن این چه ربطی به موضوع داره!
    با قرتی گری پیش رفتیم که وضع مملکتمون اینه!
    وگرنه اگر درست به اسلام عمل میشد وضع طور دیگه ای بود
    امثال همین جنابتون هستید که هر جا دلتون خواست اسلام رو می بوسین و می ذارین کنار!

    فکر کنم جمعه ها میری پیک نیک پس منتظر جوابت نمی مانم


    پاسخ:
    اخلاق هم خوب چیزیه!
    بین کامنت قبلیت با این کامنت تمسخر آمیزت کلا 4 دقیقه فاصله است!
    ضمنا ساعت یک و نیمی که شما کامنت گذاشتی بنده نماز جمعه بودم
    اشکالی داره
    شما وبلاگ رو با مسنجر اشتباه گرفتی
    بنده می بایست 24 ساعت پای وبلاگ باشم تا به محض کامنت گذاشتن شما جوابتون رو بنویسم
    خدا همه ما روهدایت کنه!
    بابا اخوند فهمیدم که نماز میخوانی .
    من کاری با این کارها ندارم مشکل من این است که تو با این نظراتت داری بچه  ها را از شاد بودن دور می کنی
    فکر نکگن ئمن بی دین و ایمان هستم هرگز من لیسانس الاهیات دارم و در یک خانواده فرهنگی و مذهبی بزرگ شدم اما این باعث نمیشه که بلخوام بچه ها را از شاد بودن منع کنم حالا چی میسگی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    پاسخ:
    بنده هیچ وقت جسارت نکردم خدمت جنابعالی
    کی ،فتم شما بی دین هستی؟!
    این شمایی که از اول کامنتهات هی ما رو متهم به این و اون کردی!
    الان هم می فرمایی آخوند!
    کاری به مدرک جنابعالی ندارم ولی بعید می دونم این نحوه نگارش مال یک فرد تحصیل کرده باشه.
    در کامنتهای قبلی جواب ایراد شما رو دادم
    بنده اتفاقا خواهان شادی و شادابی کودکان هستم ولی این امری نیست که با رقص و آواز فراهم بشه. بزن و برقصی که توی برنامه های کودک رایج شده اتفاقا ممکنه بچه ها رو دچار مشکلات روحی هم بکنه که فایده ای نداشته باشه. اگر این روش جواب می داد الان رقاصه ها می بایست شادترین مردم دنیا می بودن!
    البته همونطور که در متن آمده برنامه های شبکه قرآن رو هم مناسب ککدکان نمی دونم
    عنوان مطلب کاملا رساست؛نه رقص و نه روضه!
    واقعا ما نیاز داریم که در این حوزه کار تخصصی بشه
    غرب داره کرور کرور خرچ می کنه فرهنگ خودش رو به ما قالب کنه. در حالی که ما گنجینه ای از فرهنگ اسلامی ایرانی داریم که به اون بی تفاوتیم و برای برنامه سازی فقط به کپی کردن برنامه های خارجی اونم در سطحی سخیف بسنده می کنیم!
    اگر می خوای ادامه بدی بحث رو بگو کجای نوشته ایراد داره. نه اینکه هویجوری کلی بنویسی و بنده رو متهم کنی و عین مسابقات فوتبال کری بخونی
    اینا بحث علمی نیست دیگه بچه بازیه!
    باشه اقای دهداری مهم نیست من دیگه ادامه نمیدم چون شما اصلا بلد نیستید درست جواب بدهید و فقط با توهین به من پاسخ می دهید اولا .
    دوما من واقعا مدرک الاهیات دارم و دو سال هم است که فارغ التحصیل شده ام و مثل شما دانشجو نیستم .
    سوما شما که خودتان را رهرو راه امام خمینی می دانید باید یاد بگیرید که حتی اگر کسی به شما توهین کرد شما با احترامتان او را شرمنده کنید نه اینکه شما بیشتر به او بی احترامی کنید.
    چهارما کسی که به یک مطلب اعتقاد دارد باید تا اخر از ان مطلب دفاع کند نه مثل شما همه چیز را با هم قاطی کند
    پنجما قدرت تحمل شما بسیار کم است شما که از امامان حدیث می گویید باید بدانید که امامان ما در برخورد با توهینها صحه صدر به خرج می دادند و هرگز مثل شما به شخص توهین کننده توهین نمی کردند
    پاسخ:
    بنده کی و کجا توهین کردم؟
    عجبا!
    از اولین کامنت با عبارت بی ادبانه "جمع کن بینیم بابا" شروع به بی احترامی به بنده کردید. بعد من رو متهم به توهین می کنید؟!
    علی رغم توهین های شما من جواب سوالاتتون رو مفصل و مستدل دادم. این شما هستی که به جای بحث در یک چارچوب علمی و منطقی مدام طرف مقابل رو متهم می کنی و از این شاخه به اون شاخه می پری و رطب و یابس به هم می بافی!




    و در نهایت باید بگم اگر واقعا فارغ التحصیل الهیات هستید پس چرا چندین بار الهیات رو الاهیات نوشتی؟!
    از اون گذشته یک نفر فارغ التحصیل الهیات سعه صدر رو صحه صدر نمی نویسه!
    مابقی را نیز مخاطبان قضاوت خواهند کرد!
    سعی کنید بزرگ شوید البته این توهین نیست این یک نکته کلیدی است کسی که میخواهد وبلاگ داشته باشد و نکاتی را بگوید که شاید خیلی ها با ان مخالف باشند باید هم از لحاظ فکری و هم از لحاظ اخلاقی در جایگاه بالایی باشد اولا .
    مطمئن باشید من دیگه به وبلاگ شما سر نمی زنم و دیگه به شما کامنت نمی زنم . من اتفاقی با وبلاگ شما برخورد کردم دوما .

    سوما من یک خانم هستم ولی با اسم یک اقا کامنت گذاشتم تا شما راحت تر پاسخ مرا بدهید .

    چهارما برای همیشه خداحافظ جناب دهداری
    پاسخ:
    بنده که سعی می کنم بزرگ شم
    ولی در مورد جنسیت چه فرقی می کنه حالا! شما ما رو چی فرض کردی؟
    اگر ادعای خانم بودنتون هم مثل الهیات خوندنتون باشه هم باز فرقی نمی کنه!
    یا حق
    وقتی کم میاری مجبوری به تایپ کردن کلمات من گیر بدهی اگر راست میگی اصل قضیه را جواب بده نه به حاشیه ها توجه کن

    شما این کاره نیستید اخرش شکست میخورید از الان باختتان را بهتان تبریک میگم 

    این بار حواسم به تایپ کردنم بود تا شما نتوانید گیر بیجا بدهید ( این را محض خنده طرفداراتون نوشتم )
    پاسخ:
    اگر یه بار بود می شد گفت غلط تایپی! ولی کسی که مدعی فارغ التحصیلی الهیات هست اوخ الهیات رو الاهیات می نویسه بنده چی درباره اش باید فکر کنم! حالا سعه صدر رو صحه صدر نوشتی ندید می گیریم!
    الاهیات را به هر دو شکل می نویسند محض اطلاع شما که مثلا دانشجویی و خیلی سواد داری

    ببخشید که این را میگم ولی شما انسان کوته نظری هستید و سریع از کوره در میروید و از هرچیز برای دفاع کردن از خود و اعتقاداتتان استفاده می کنید این درست نیست شما باید با دلایل منطقی طرف مقابل را قانع کنید نه با ایراد گرفتن از نوع نوشتن
    پاسخ:
    الاهیات!!!
    من سکوت کنم بهتره!
    از توهین هاتون هم ممنون! چیزی برای گفتن ندارم!
    نمی دانم چرا باز امدم در وبلاگ شما . شاید نمیخواستم یکطرفه قضاوت کنم و امدم تا پاسخهای شما را هم ببینم
     
    ببخشید اگر با حرفهایم ناراحتتان کردم من فقط میخواستم نظری داده باشم اما کمی به قول شما بی ادبانه نوشتم البته همان موقع پشیمان شدم اما دیر شده بود و نوشته من ارسال شده بود بعد بیشتر حرفهایی را که زدم جواب توهینهای خودتان بود

    بهرحال ببخشید برای همیشه خداحافظ ولی سعه صدرتان را بالا ببرید
    پاسخ:
    ما نفهمیدیم این کامنت شما معذرت خواهیه یا فرافکنی!
    بنده کجا توهینی کرده ام! مصداقی بفرمایید!
    این که گفتم فارغ التحصیلی الهیات حداقل باید نوشتن کلمه الهیات رو بلد باشه توهین بوده!
    ولی به جاش شما چی! اول که فرمودی "جمع کن بابا" آخرش هم نوشتی "شما کوته نظری" حالا کی توهین کرده!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی